کد مطلب:223186 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:253

بقعه دیگر إمام رضا دیمی

بقعه دیگر إمام رضا دیمی

در خارج شهر شوشتر، در شرق بقعه سیّد محمّد گیاهخوار و غرب بقعه صاحب الزمان و تقریباً مشرف به رودخانه شطیط بقعه دیگر إمام رضا دیمی واقع است. طول ایوان ورودی بنا 45/صلی الله علیه واله متر و عرض آن 3/40 متر و عرض تمامی بنا 14/30 متر است. بنای این بقعه به سمت شمال است و در ورودی بقعه نیز رو به همین سمت است. حیاط آن نسبتاً وسیع و دیوارهای آن سنگی و از سنگ چینی تراش است، گنبد بقعه شلجمی و گچ اندود است. داخل بقعه 303 متر و چهار ضلعی است كه دارای چهار هلال و چهار پنجره نورگیر است. سقف اتاق مدوّر و یا به شكل گنبد هشت ضلعی است. داخل بقعه از حیث بنا هشت ترك كلاه درویشی است و معلوم است كه گنبد دوازده ترك و یا هشت ترك داشته كه پس ( راجر سیوری، ایران عصر صفویه، ترجمه أحمد صبا، ص علیه السلام 1. )

از تعمیرات به صورت گنبد شلجمی در آمده است. بدنه دیوارها گچ اندود شده ولی قبلاً دارای نقّاشی و خطّاطی بوده و چند خط كه تقلید از اصل آن كرده اند از راست به چپ آشكار است.

(فی بیوت اذن اللّه ان ترفع ویذكر فیها اسمه یسبّح له فیها بالغدو والاصال رجال لا تلهیهم تجارة ولا بیع عن ذكر اللّه واقام الصلوة وایتاء الزكوة یخافون یوماً تتقلّب فیه القلوب والابصار).

( نور/علیه السلام 3. )

آثار قبری در درون بقعه نیست احتمالاً هدف از ساخت بنا، یادگار حضور حضرت در این مكان بوده «قدمگاه». بر سر در ورودی بقعه، كتیبه ای در پنج سطر و هر سطر چهار مصراع به ابعاد 95/40 سانتی متر نصب شده است و سطور این كتیبه چنین خوانده می شود:

این بنای رفیع و كوی مراد

وین مكان شریف و فیض رضا

بود در عهد خسرو دوران

خسرو جم خدیو ملك ندا

شاه گیتی ستان سلیمان شاه

آن كه فرمان اوست حكم و قضا

واندر ایام (...) علی

خان عادل محیط جود و سخا

داشت حاجی جلال با اویی

از سر اعتقاد و صدق و صفا

مرحبا بر عقیده صافش

كه نبود بجز رضای خدا

حبذا فیض و درگه عالیش

كه قرین باد (...) دست دعا

.................

هست چون فیض یثرب و بطحا

..............

.................

هاتفی گفت یا إمام رضا

سنة أربع و تسعین بعد الالف

متأسفانه ریخته گیهای كتیبه خوانده نشده ولی تاریخ كتیبه 1094 و مربوط به روزگار شاه سلیمان صفوی است. بر دو طرف ایوان دو ایوان موازی با هم وجود دارد و دو اتاق در انتهای آنها است، هر یك به ابعاد 5*3/5 متر و با اتاق ضربی آجری.

( دیار شهریاران، بخش أوّل، 1/صلی الله علیه واله - 554. )